Topman Don Thompson van McDonald’s gaat met pensioen op de rijkelijk jonge leeftijd van 51 jaar. Zijn taken worden per 1 maart overgenomen door Steve Easterbrook.
Dat heeft McDonald’s woensdag laten weten.
Thompson volgde in 2012 Jim Skinner op. Tot dat moment was Thompson de operationeel directeur van het bedrijf. Als hij in maart vertrekt heeft hij zo’n 25 jaar voor McDonald’s gewerkt.
Easterbrook werkt al jaren voor de Amerikaanse fastfoodketen. Hij was onder meer verantwoordelijk voor McDonald’s in Europa.
De aankondiging van het vertrek van Thompson komt bijna een week nadat McDonald’s bekendmaakte dat het in het laatste kwartaal van vorig jaar ruim een vijfde minder winst heeft gemaakt dan een jaar eerder. De fastfoodketen verkocht wereldwijd minder hamburgers en had bovendien flink last van de dure dollar, zo liet McDonalds vrijdag weten.
Voedselschandaal China, problemen Rusland
Ook had McDonald’s in het najaar van 2014 last van incidenten. In de nazomer werd bekend dat de Chinese leverancier Shanghai Husi vlees verkocht dat over de houdbaarheidsdatum was, onder meer aan Aziatische filialen van de fastfoodketen. McDonald’s zegde direct de samenwerking met de leverancier op.
Maar het bedrijf had wel een imagoprobleem, en kampte tijdelijk met een tekort aan vlees en kip omdat andere leveranciers niet aan de vraag konden voldoen.
Ook in Rusland had McDonald’s het zwaar, omdat de Russische overheid door de spanningen tijdens de Oekraïnecrisis plots veel strenger werd.
In augustus waren er in Rusland (tijdelijk) twaalf vestigingen van McDonald’s gesloten. Volgens de Russische autoriteiten waren hygiëneregels overtreden. Onder de gesloten restaurants was ook de bekende McDonald’s op het Moskouse Poesjkinplein, de eerste van de westerse fastfoodzaken in Rusland.
Opkomst van casual dining
In de Verenigde Staten zelf heeft McDonald’s last van concurrerende ketens die een soort mix vormen tussen eetcafé en fastfood-restaurant, ook wel Casual Diners genoemd. Vaak gaat het hierbij om goedkope, simpele maaltijden die net iets gezonder ogen en beter smaken dan McDonald’s. In Nederland moet je dan denken aan de restaurants van Vapiano of Wagamama.
De verkopen in de Amerikaanse restaurants daalden in 2014 met 2,3 procent, vergeleken met een jaar. Het bedrijf weet dit zelf aan “sterke activiteit van concurrenten.”
Amerikaanse commentatoren wijzen in dit verband onder meer op de opkomst van de keten Chipotle, die in de eerste negen maanden van afgelopen jaar liefst 132 nieuwe restaurants opende in de VS, terwijl bestaande zaken van Chipotle een omzetgroei van 17 procent lieten zien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl